TRIM AF MAST
OM DU ER TIL KAPSEJLADS ELLER TURSEJLADS SÅ ER DET MEGET VIGTIGT AT DIN MAST ER I DET RIGTIGE TRIM, LÆS TRIM GUIDEN FRA NORTH SAILS LÆNGERE NEDE PÅ SIDEN OG BLIV KLOGERE PÅ HVAD DER SKAL TIL FOR AT FÅ EN BEDRE SEJLADS.
RIGSPÆNDING
DER ER NOK MANGE MENINGER OM HVOR HÅRDT RIGGEN SKAL STÅ.
JEG HAR HØRT EN MASTE PRODUCENT SIGE AT MAN SÆTTER TOPVANTET SÅ HÅRT AT MASTEN BØJER
ET MASTE PROFIL, SÅ SÆTTER MAN UNDERVANTET SÅ MASTEN BØJER ET 1/2 MASTEPROFIL OG SÅ ER MAN FÆRDIG.
JEG HAR DET NU BEDST MED AT MÅLE RIGSPÆNDINGEN , SÅ HAR MAN STYR PÅ HVOR HÅRDT MAN HAR
SAT RIGGEN OG MAN KAN NOTERE TALLENE SÅ MAN HAR DET TIL NÆSTE ÅR.
ENDVIDRE PASSER DET MED ET 1/2 MASTE PROFIL KUN HVIS STORSEJLET ER SYET MED DENNE FACON I FORLIGET.
MANGE MORDERNE SEJL HER EN MERE LIGE KURVE I FORLIGET OG SÅ SKAL MASTEN STÅ MERE LIGE , TYPISK
2-5 CM FORKRUMNING MÅLT VED SALLINGSHORN. (MED LØST HÆKSTAG)
MIN ERFARING ER AT EN TOPRIGGET OG EN 9/10 RIG SKAL HAVE EN RIG SPÆNDING PÅ
15-20% AF BRUDSTYRKEN PÅ WIREN. KMP
BRUDSTYRKEN FOR EN STANDART 19 TRÅD WIRE.
DER FINDES MANGE FORSKELLIGE PRODUCENTER AF WIRE
SÅ DERFOR ER TABELLEN KUN VEJLEDENDE.
DYFORM WIRE + 20%
3MM 800 KG
4MM 1400 KG
5MM 2200 KG
6MM 3100 KG
7MM 4300 KG
8MM 5600 KG
10MM 8800 KG
HERUNDER ER DER VIST NOGLE EKS. PÅ RIGSPÆNDINGSMÅLERE
KILDE: NORTH SAILS

