DEN 88 HOLDER TIL I HERSLEV STRAND SEJLKLUB
KLIK PÅ LINKET OG SE MERE OM VORES SEJLKLUB SOM HOLDER TIL I ROSKILDE FJORD

DRABANT 27 DEN 88
BYGGE ÅR : 1986
BÅDNAVN : AQUA III
EJER SIDEN 2007: KIM POULSEN
HJEMHAVN: HERSLEV STRAND SEJLKLUB
DRABANT 27 MED MORDERNE SEJLKONCEPT.
I 2020 VAR DET BLEVET TID TIL AT FÅ NYE SEJL TIL MIN BÅD OG SÅ VILLE JEG BENYTTE LEJLIGHEDEN TIL AT PRØVE NOGET NYT.
JEG SYNTES AT GENUAEN VAR FOR STOR ( NÆSTEN 30 M2 ) OG STORSEJLET FOR LILLE, MIN FØRSTE TANKE VAR AT
FÅ LAVET EN LIDT MINDRE GENUA OG SÅ LÆGGE LIDT PÅ STORSEJLET.
SÅ JEG TOG KONTAKT TIL CLAUS HØJ JENSEN OG FIK EN GOD SNAK MED HAM, OM HVAD MAN KUNNE GØRE.
HAN FORSLOG AT GÅ "ALL IN" , SMIDE GENUAEN OG LAVE EN ORDENLIG KAPPE PÅ STORSEJLET.
EFTER NOGLE UGERS BETÆNKNINGSTID, BLEV JEG MERE OG MERE OVERBEVIST OM, AT DET VILLE VÆRE DET
RIGTIGE FOR MIG AT PRØVE OG JEG HAR IKKE FORTRUDT.

AUGUST 2020 MODTOG JEG MIT NYE STORSEJL.
HER TIL VENSTRE SES DEN FØRSTE TESTSEJLADS
VINDEN VAR 3-5 M/S BÅDEN VAR HELT NEUTRAL
PÅ RORET OG HOLDTE EN OVERRASKENDE GOD
FART NÅR MAN TÆNKER PÅ AT GENUAEN ER
UDSKIFTET MED EN HA-FOK.
ÅRSAGEN ER NOK AT BÅDEN HAR 9/10 DELS RIG
OG DERMED ET HØJT FORSEJL.
DET SAMLET SEJLAREAL ER REDUCERET MED CA. 8 M2.

HVIS MAN SOM JEG VÆLGER ET STORSEJL MED SÅ STOR KAPPE, KAN MAN IKKE LÆNGERE BRUGE BÅDENS STANDART HÆKSTAG. JEG HAR DERFOR LAVET DOBBELT HÆKSTAG (BAGSTAG) OG FLYTTET DEM NED PÅ SIDEN AF MASTEN, CA. 10 CM OVER FORSTAGET.
ULEMPEN VED TO HÆKSTAG/BAGSTAG ER JO, AT MAN SKAL SLÆKKE PÅ DET ENE OG SÆTTE DET ANDET, HVER GANG MAN GÅR OVER STAG ELLER BOMMER.
FORDELEN VED DETTE SEJLKONCEPT ER, AT MAN IKKE SKAL KÆMPE MED EN STOR GENUA OG MAN FÅR EN BÅD I MEGET BEDRE BALANCE.
MAN KAN BÆRE FULD STORSEJL OP TIL 9 M/S.
HØJ JENSEN SAILS HAR DESIGNET OG SYET DISSE SEJL. 👍

ER MAN KAPSEJLER ER DET MÅSKE INTERESSANT AT SE MÅLENE PÅ SEJLENE OG HVAD DET BETYDER FOR DH-MÅLET.
DE RØDE TAL ER DH MÅL UDEN SPILER

JEG ER IKKE MEGET FOR AT LAVE HULLER I BÅDEN TIL
INSTRUMENTERNE, DERFOR HAR JEG SAT DEM I ET SKOT.
DETTE SKOT ER SAT PÅ BESLAG SÅ MAN KAN ÅBNE DET SOM EN DØR NÅR MAN SKAL NED I KAHYTTEN.
ENDVIDERE KAN DET TAGES AF, SÅ MAN KAN FÅ
INSTRUMENTERNE MED HJEM.

STREGTEGNING AF
DRABANT 27
MERE INFO OM DENNE BÅDTYPE PÅ www.drabant27.dk
Drabant 27 kom til verden på Gert Gerlachs tegnebord i Hundested i 1979, som den femte i række af Drabanter, der alle har var været gedigne succes-både. - Målet var at bygge en lille/ stor båd, der var mere rummelig end Polaris Drabant, med hovedvægten på, at det skulle være en god turbåd med gode sejle- genskaber.
DRABANT 27, DATA
DER ER BYGGET 95 STK. FRA 1979 TIL 1988
KONSTRUKTØR: GERT GERLACH
VÆRFT: G.G. BÅDEVÆRFT/NILLINGS BÅDVÆRFT
BYGGEMATERIALER
SKROG OG OVERBYGNING: GLASFIBER
APTERING: TEAK
MAST OG BOM: ALUMINIUM
9/10 RIG MED BAGUDVENDTE SALINGS HORN
DIMENSIONER
LÆNGDE: 8,30
VANDLINIE: 6,70
BREDDE: 2,82
DYBDEGANG 1,55
VÆGT UDEN MOTOR: 2630 KG.
VÆGT MED MOTOR 2960 KG.( 2 CYL. 16HK )
KØLVÆGT: 1200 KG. JERN
TANKE
BRÆNDSTOF: 30 L
VAND: 60 L
MOTORINSTALLATION
YANMAR 9-16 HK