drabant 27

DEN 88 HOLDER TIL I HERSLEV STRAND SEJLKLUB

KLIK PÅ LINKET OG SE MERE OM VORES SEJLKLUB SOM HOLDER TIL I ROSKILDE FJORD




DRABANT 27 DEN 88 

BYGGE ÅR : 1986 

BÅDNAVN : AQUA III

EJER SIDEN 2007: KIM POULSEN

HJEMHAVN: HERSLEV STRAND SEJLKLUB

DRABANT 27 MED MORDERNE SEJLKONCEPT.

I 2020 VAR DET BLEVET TID TIL AT FÅ NYE SEJL TIL MIN BÅD OG SÅ VILLE JEG BENYTTE LEJLIGHEDEN TIL AT  PRØVE NOGET NYT.

JEG SYNTES AT GENUAEN VAR FOR STOR ( NÆSTEN 30 M2 ) OG STORSEJLET FOR LILLE, MIN FØRSTE TANKE VAR AT

 FÅ LAVET EN LIDT MINDRE GENUA OG SÅ LÆGGE LIDT PÅ STORSEJLET.

 SÅ JEG TOG KONTAKT TIL CLAUS HØJ JENSEN OG FIK EN GOD SNAK MED HAM, OM HVAD MAN KUNNE GØRE.

 HAN FORSLOG AT GÅ "ALL IN" , SMIDE GENUAEN OG LAVE EN ORDENLIG KAPPE PÅ STORSEJLET.

EFTER NOGLE UGERS BETÆNKNINGSTID, BLEV JEG MERE OG MERE OVERBEVIST OM, AT DET VILLE VÆRE DET 

RIGTIGE FOR MIG AT PRØVE OG JEG HAR IKKE FORTRUDT.




AUGUST 2020 MODTOG JEG MIT NYE STORSEJL.

HER TIL VENSTRE SES DEN FØRSTE TESTSEJLADS

VINDEN VAR 3-5 M/S BÅDEN VAR HELT NEUTRAL 

PÅ RORET OG HOLDTE EN OVERRASKENDE GOD

FART NÅR MAN TÆNKER PÅ AT GENUAEN ER

UDSKIFTET MED EN HA-FOK.

ÅRSAGEN ER NOK AT BÅDEN HAR 9/10 DELS RIG 

OG DERMED ET HØJT FORSEJL.

DET SAMLET SEJLAREAL ER REDUCERET MED CA. 8 M2.


DEN 88 MED STØRRE KAPPE PÅ STORSEJL OG HA FOK
DEN 88 MED STØRRE KAPPE PÅ STORSEJL OG HA FOK

HVIS MAN SOM JEG VÆLGER ET STORSEJL MED SÅ STOR KAPPE, KAN MAN IKKE LÆNGERE BRUGE BÅDENS STANDART HÆKSTAG. JEG HAR DERFOR LAVET DOBBELT HÆKSTAG (BAGSTAG) OG FLYTTET DEM NED PÅ SIDEN AF MASTEN, CA. 10 CM OVER FORSTAGET.

ULEMPEN VED TO HÆKSTAG/BAGSTAG ER JO, AT MAN SKAL SLÆKKE PÅ DET ENE OG SÆTTE DET ANDET, HVER GANG MAN GÅR OVER STAG ELLER BOMMER.

FORDELEN VED DETTE SEJLKONCEPT ER, AT MAN IKKE SKAL KÆMPE MED EN STOR GENUA OG MAN FÅR EN BÅD I MEGET BEDRE BALANCE.

MAN KAN BÆRE FULD STORSEJL OP TIL 9 M/S. 

HØJ JENSEN SAILS HAR DESIGNET OG SYET DISSE SEJL. 👍




ER MAN KAPSEJLER ER DET MÅSKE INTERESSANT AT SE MÅLENE PÅ SEJLENE OG HVAD DET BETYDER FOR DH-MÅLET.

DE RØDE TAL ER DH MÅL UDEN SPILER


JEG ER IKKE MEGET FOR AT LAVE HULLER I BÅDEN TIL

 INSTRUMENTERNE, DERFOR HAR JEG SAT DEM I ET SKOT.

DETTE SKOT ER SAT PÅ BESLAG SÅ MAN KAN ÅBNE DET SOM EN DØR NÅR MAN SKAL NED I KAHYTTEN.

ENDVIDERE KAN DET TAGES AF, SÅ MAN KAN FÅ

 INSTRUMENTERNE MED HJEM.



STREGTEGNING AF 

DRABANT 27

MERE INFO OM DENNE BÅDTYPE PÅ www.drabant27.dk

Drabant 27 kom til verden på Gert Gerlachs tegnebord i Hundested i 1979, som den femte i række af Drabanter, der alle har var været gedigne succes-både. - Målet var at bygge en lille/ stor båd, der var mere rummelig end Polaris Drabant, med hovedvægten på, at det skulle være en god turbåd med gode sejle- genskaber.

DRABANT 27, DATA

DER ER BYGGET 95 STK. FRA 1979 TIL 1988

KONSTRUKTØR: GERT GERLACH

VÆRFT: G.G. BÅDEVÆRFT/NILLINGS BÅDVÆRFT


BYGGEMATERIALER

SKROG OG OVERBYGNING: GLASFIBER

APTERING: TEAK

MAST OG BOM: ALUMINIUM

9/10 RIG MED BAGUDVENDTE SALINGS HORN


DIMENSIONER

LÆNGDE: 8,30

VANDLINIE: 6,70

BREDDE: 2,82

DYBDEGANG 1,55

VÆGT UDEN MOTOR: 2630 KG.

VÆGT MED MOTOR 2960 KG.( 2 CYL. 16HK )

KØLVÆGT: 1200 KG. JERN


TANKE

BRÆNDSTOF: 30 L

VAND: 60 L


MOTORINSTALLATION

YANMAR 9-16 HK

Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang