SKAL MOTOREN I DIN BÅD VÆRE
ELEKTRISK ELLER BRÆNDSTOF MOTOR ??
ER DIESELMOTOREN VED AT VÆRE UDTJENT , ER DET MÅSKE VÆR AT OVERVEJE
OM DET SKAL VÆRE ELEKTRISK ELLER BRÆNDSTOF FREMOVER.
DER ER FORDELE OG ULEMPER VED EN ELEKTRISK LØSNING.
FORDELE:
MAN FÅR EN MERE LYDSVAG SEJLADS FOR MOTOR , SLIPPER FOR DIESELOS OG STARTBESVÆR,
MAN HAR INGEN BRÆNDSTOF OMBORD OG SLIPPER FOR VEDLIGEHOLD AF MOTOREN.
ULEMPER:
MAN KAN IKKE SEJLE LIGE SÅ LANGT SOM PÅ EN TANKFULD DIESEL
OG DET TAGER LANG TID AT OPLADE BATTERIERNE IGEN ,
DET KAN VÆRE EN ULEMPE PÅ EN FERIETUR, MEN BETYDER INGENTING I DET DAGLIGE.
EKSEMPLER PÅ EL-MOTOR TIL SEJLBÅD
PRIS EKSEMPLER FRA SOLBAADEN.DK
Sejlbåde 25 fod,
motorbåde 1,8 t.
45.200,-
2 stk 12V 150 Ah Vision AGM-batterier = 3,6 kWh *)
Marlin 5 - 48V 5 kW
Sejlbåde 30 fod,
motorbåde 3 t.
45.200,-
4 stk 12V 120 Ah Vision AGM-batterier = 5,8 kWh *)
Marlin 8 - 48V 8 kW
Sejlbåde 35 fod,
motorbåde 5 t.
49.800,-
4 stk 12V 150 Ah Vision AGM-batterier = 7,2 kWh *)
Marlin 13 - 72V 13 kW
Sejlbåde 45 fod,
motorbåde 9 t.
59.400,-
6 stk 12V 120 Ah Vision AGM-batterier = 8,6 kWh *)
Swordfish 16 - 48V 16 kW
Sejlbåde 60 fod,
motorbåde 12 t.
76.600,-
4 stk 12V 200 Ah Vision AGM-batterier = 9,6 kWh *)
Swordfish 26 - 72V 26 kW
Sejlbåde 80 fod,
motorbåde 15 t.
81.800,-
6 stk 12V 200 Ah Vision AGM-batterier = 13,2 kWh *)